Co należy zrobić w przypadku utraty dokumentu?
Utrata choćby jednego z dokumentów takich jak dowód osobisty, paszport, prawo jazdy czy karta pobytu może być przyczyną wielu problemów finansowych. Przestępcy posługując się nimi mogą w łatwy sposób próbować wyłudzić kredyty i pożyczki, wynajmować mieszkania i pokoje hotelowe, zakładać fikcyjne firmy czy nawet dokonywać kradzieży pojazdów lub innych rzeczy z wypożyczalni. W mrągowskiej komendzie Policji 83-letnia seniorka znalazła pomoc, gdy zagubiła swoje dokumenty.
REKLAMA
W sobotę (24.02.2024r.) w godzinach popołudniowych do mrągowskiej komendy Policji zgłosiła się zdenerwowana 83-letnia kobieta, która poinformowała oficera dyżurnego, że zgubiła portfel z zawartością pieniędzy, dokumentów oraz kart bankomatowych. Z uwagi na podeszły wiek seniorka była wystraszona i nie wiedziala co w takiej sytuacji należy zrobić. Na szczęście wiedziała, gdzie otrzyma pomoc. Policjanci uspokoili kobietę i pomogli jej dokonać wszelkich formalności, aby zastrzec dokumenty. Po ich zastrzeżeniu oficer dyżurny udzielił seniorce informacji o procedurze wyrobienia nowych dokumentów.
UTRACONE DOKUMENTY NALEŻY NAJPIERW ZASTRZEC W BANKU – to kilkanaście tysięcy placówek w całym kraju (w wielu z nich nie trzeba nawet mieć konta bankowego). Poniżej przedstawiamy kolejne kroki, które należy wykonać:
- Zastrzeżenie w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE – w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami (zobacz listę banków). Wystarczy zgłosić zastrzeżenie tylko w jednym banku, a dane zostaną automatycznie przekazane do wszystkich pozostałych uczestników Systemu DZ. Najlepiej to zrobić osobiście w oddziale bankowym. Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości). Można również skorzystać z konta na stronie www.bik.pl (tylko pod warunkiem, że osoba zastrzegająca miała tam już wcześniej założone konto z wykorzystaniem danych z utraconego dokumentu).
- Powiadomienie Policji – o ile dokumenty utracono w wyniku przestępstwa.
- Zawiadomienie najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej i wyrobienie nowego dokumentu. Informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronie gov.pl.
To ważne, pamiętaj:
- W systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE uczestniczą wszystkie banki w Polsce oraz szereg innych firm i instytucji. Pełna lista uczestników, dla bezpieczeństwa całego Systemu, jest objęta tajemnicą.
- Utracone dokumenty tożsamości powinny w bankach zastrzegać nie tylko osoby, które mają już konta bankowe, ale również te, które z usług bankowych nie korzystają.
- Dokumenty potwierdzające naszą tożsamość to przede wszystkim: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, książeczka wojskowa, karta pobytu.
- Zastrzegać również powinniśmy: karty płatnicze oraz dowody rejestracyjne.
Zadbaj o swoje bezpieczeństwo finansowe. Utraciłeś dokumenty lub kartę płatniczą? Natychmiast zastrzeż ją w banku!
Więcej na temat Kampanii Informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE dostępne pod adresem: www.DokumentyZastrzezone.pl
źródło: policja.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE